20 PERKARA
Perkara 1: AGAMA
"WALAUPUN TIADA BANTAHAN TERHADAP ISLAM MENJADI
AGAMA RASMI MALAYSIA, AGAMA RASMI TIDAK ADA DI BORNEO UTARA DAN PERUNTUKAN
BERHUBUNG DENGAN ISLAM MENGIKUT PELEMBANGAAN MALAYA HENDAKLAH TIDAK
MERANGKUMI BORNEO UTARA."
Perkara 2: BAHASA
"(a) BAHASA MELAYU HENDAKLAH MENJADI BAHASA KEBANGSAAN PERSEKUTUAN.
(b) BAHASA INGGERIS AKAN TERUS DIGUNAKAN UNTUK TEMPOH SEPULUH TAHUN
SELEPAS HARI MALAYSIA.
(c) BAHASA INGGERIS HENDAKLAH MENJADI BAHASA RASMI BORNEO UTARA, UNTUK
SEMUA TUJUAN BAIK PADA PERINGKAT NEGERI MAHUPUN PERSEKUTUAN TANPA HAD
TEMPUH."
Perkara 3: PERLEMBAGAAN
"WALAUPUN PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MALAYA DITERIMA SEBAGAI ASAS
PERLEMBAGAAN MALAYSIA, PERLEMBAGAAN MALAYSIA HENDAKLAH MENJADI DOKUMEN
ANTARA NEGERI DAN BUKAN BERBENTUK BEBERAPA SIRI PINDAAN TERHADAP
PERLEMBAGAAN YANG DIPERSETUJUI DALAM KEADAAN YANG BERLAINAN SAMA SEKALI.
PERLEMBAGAAN BARU UNTUK BORNEO UTARA SUDAH TENTU PERLU."
Perkara 4: KETUA PERSEKUTUAN
"KETUA NEGARA BORNEO UTARA TIDAK BOLEH MENJADI KETUA NEGARA PERSUKUTAN."
Perkara 5: NAMA PERSEKUTUAN
"MALAYSIA" BUKANNYA "MELAYU RAYA".
Perkara 6: IMIGRESEN
"KAWALAN KEMASUKAN ORANG KE MANA-MANA KAWASAN DI MALAYSIA DARI LUAR
ADALAH TERLETAK DI BAWAH KUASA KERAJAAN PUSAT TETAPI KEMASUKAN KE BORNEO
UTARA PERLU MENDAPAT KELULUSAN KERAJAAN NEGERI. KERAJAAN PERSEKUTAN TIDAK
BOLEH MENGHALANG KEMASUKAN ORANG KE BORNEO UTARA UNTUK TUJUAN KERAJAAN
NEGERI KECUALI ATAS SEBAB KESELAMATAN.
BORNEO UTARA HENDAKLAH MEMPUNYAI
KUASA YANG TIDAK TERBATAS BAGI MENGAWAL PERGARAKAN ORANG-ORANG DARI
KAWASAN-KAWASAN LAIN DI MALAYSIA KE DALAM BORNEO UTARA, SELAIN DARIPADA
YANG BEKERJA DENGAN KERAJJAN PERSEKUTUAN DI BORNEO UTARA."
Perkara 7: HAK PEMISAH
"TIDAK HARUS ADA SEBARANG HAK UNTUK BERPISAH DARIPADA PERSEKUTUAN."
Perkara 8: PERBORNEOAN
"PENGAMBILALIHAN PERKHIDMATAN AWAM OLEH RAKYAT BORNEO HENDAKLAH
DILAKSANAKAN DENGAN SECEPAT MUNGKIN."
Perkara 9: PEGAWAI BRITISH
"SEGALA USAHA HENDAKLAH DIBUAT UNTUK MENGGALAKKAN PARA PEGAWAI BRITISH
KEKAL DALAM PERKHIDMATAN AWAM SEHINGGA TEMPAT MEREKA BOLEH DIAMBIL OLEH
ORANG-ORANG YANG LAYAK DARI BORNEO UTARA."
Perkara 10: KEWARGANEGARAAN
"SARANAN-SARANAN DALAM PERENGAAN 148 (k) LAPORAN SURUHANJAYA COBBOLD
HENDAKLAH MERANGKUMI HAK-HAK KEWARGANEGARAAN RAKYAT BORNEO UTARA DALAM
PERSEKUTUAN, TERTAKLUK KEPADA PINDAAN-PINDAAN BERIKUT:
(A) PERENGGAN KECIL (I) TIDAK HARUS MENGANDUNGI PERUNTUKAN MENETAP SELAMA
LIMA TAHUN;
(B) DEMI MENYELARASKANNYA KEPADA UNDANG-UNDANG KITA, PERENGGAN KECIL (ii)
(a) HENDAKLAH BERBUNYI "TUJUH DARIPADA SEPULAH TAHUN" DAN BUKKANNYA "LAPAN
DARIPADA DUA BELAS TAHUN"; DAN
(C) PERENGGAN KECIL (iii) SEHARUSNYA TIDAK MENGANDUNGI SEKATAN BERHUBUNG
DENGAN KEWARGANEGARAAN IBU-BAPA - SESEORANG YANG LAHIR DI BORNEO UTARA
SELEPAS MALAYSIA MESTILAH MENJADI WARGANEGARA PERSEKUTUAN."
Perkara 11: TARIF DAN KEWANGAN
"BORNEO UTARA HENDAKLAH BERHAK MENGAWAL KEWANGAN TABUNG PEMBANGUNAN DAN
TARIFNYA SENDIRI."
Bab12 Perkara 12:KEDUDUKAN ISTEMEWA KAUM BUMIPUTERA
"PADA PRINSIPNYA SUKU KAUM BUMIPUTERA DI BORNEO UTARA HENDAKLAH
MENIKMATI HAK-HAK ISTEMEWA SEPERTI YANG DINIKMATI OLEH KAUM MELAYU DI
MALAYA, TETAPI FORMUKA MALAYA YANG DIGUNAKAN DI MALAYA KETIKA INI TIDAK
SEMESTINYA BOLEH DIGUNAKAN UNTUK BORNEO UTARA."
Perkara 13: KERAJAAN NEGERI
"(a) KETUA MENTERI HENDAKLAH DIPILIH OLEH ANGGOTA-ANGGOTA MAJLIS
PERUNDANGAN TIDAK RASMI;
(b) SISTEM MENTERI YANG SEMPURANA HENDAKLAH DIUJUDKAN DI-BORNEO UTARA."
Perkara14: TEMPOH PERALIHAN
"TEMPOH PERALIHAN HENDAKLAH DISERAHKAN PADA NEGERI BORNEO UTARA OLEH
PERLEMBAGAAN DAN TIDAK SEKADAR DIAMANAHKAN KEPADA KERAJAAN NEGERI OLEH
KERAJAAN PERSEKUTUAN."
Perkara15: PELAJARAN
"SISTEM PENDIDIKAN YANG ADA DI-BORNEO UTARA SEKARANG HENDAKLAH DIKEKALKAN
DAN DILETAKKAN DI BAWAH BIDANG KUASA KERAJAAN NEGIRI."
Perkara16: PERLINDUNGAN PERLEMBAGAAN
"KERAJAAN PUSAT TIDAK BOLEH MEMBUAT SEBARANG PUINDAAN, MENGUBAHSUAI
ATAU MENARIK BALIK MANA-MANA PERLINDUNGAN KHAS YANG TELAH DIBERIKAN KEPADA
BORNEO UTARA TANPA PERSETUJUAN KERAJAAN BORNEO UTARA. KUASA MEMBINDA
PERLEMBAGAAN NEGERI BORNEO UTARA ADALAH HAK MUTLAK RAKYAT NEGERI ITU."
Perkara17: PERWAKILAN DALAM PARLIMEN PERSEKUTUAN
"INI HENDAKLAH MENGAMBIL KIRA BUKAN SAJA JUMLAH PENDUDUK BORNEO UTARA
TETAPI JUGA SAIZ DAN PETENSINYA DAN DALAM APA KEADAAN PUN TIDAK HARUS
KURANG DARIPADA SINGAPURA."
Perkara18: GELARAN KETUA NEGARA
"YANG DI PERTUA NEGARA"
Perkara19: NAMA NEGERI
SABAH
Perkara20: TANAH,HUTAN, KERAJAAN TEMPATAN DAN LAIN-LAIN
"PERUNTUKAN DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN BERHUBUNG DENGAN KUASA
MAJLIS TANAH NEGARA TIDAK HARUS MERANGKUMI BORNEO UTARA. MAJLIS KEBANGSAAN
BAGI KERAJAAN TEMPATAN JUGA TIDAK HARUS MERANGKUMI BORNEO UTARA."
|